Construction Chamber of the Slovak Republic, Строительнaя палата Словацкой Республики, Chambre de construction de la République Slovaque

Príprava nového stavebného zákona a naše stanovisko k poslednému návrhu.

V prvom rade musíme konštatovať, že príprava zákona momentálne spomalila pre známe vnútropolitické udalosti, ktoré mali vplyv aj na problematiku stavebníctva.

V poslednom období sa na nás stále častejšie obracajú stavebníci, úradníci stavebných úradov menších obcí a zahraničné spoločnosti, ako je to v súčasnosti s tvorbou nového stavebného zákona a prečo pripúšťame aby sa v ňom uzákonili niektoré nezmysly, medzi iným hlavne zavedenie tzv. stavebného komisára, ako úradného administrátora „ zjednodušeného stavebného konania“ a namiesto ohlásenia a stavebného povolenia v obci sa zavedie tzv. „stavebné stanovisko“, atď. a prečo to vôbec pripúšťame, či nemáme odborníkov aby sa vedeli voči štátnej mašinérii postaviť. Preto odpovedáme a predkladáme naše stanovisko k doterajšiemu priebehu prípravy zákona širokej verejnosti naraz s výťahom najdôležitejších stanovísk k problému návrhu zákona (nebola vydaná žiadna úprava o komentovaní doterajších rokovaní).

Ctená laická aj stavbárska verejnosť,našim jediným záujmom je priniesť a vrátiť Slovensku do jeho stavebníctva a stavebnej činnosti odbornosť, systém, zodpovednosť a poriadok, v čom sa aj angažujeme.

Tieto zásady sú zrejmé okrem iných aktivít aj z našich ústnych stanovísk počas rozpravy v prípravnej konzultačnej komisii pri MDV SR a posledného písomného. V tejto súvislosti stavbárom navrhujeme aby svoje sily zjednocovali a nie trieštili a uzatvárali sa do rôznych skupiniek raz proti jednému, druhý raz proti inému a pod. Dôležité pre stavbárov a verejnosť je pripraviť konečne nekomerčný stavebný zákon, ktorý bude slúžiť celej Slovenskej verejnosti a rozvoju nášho štátu a nie len niektorým lobistom a finančným skupinám, aj keď to bude nesmierne náročné nájsť kompromis.

Roztrieštený stav medzi stavbármi vyhovuje len tomu, kto nepotrebuje skutočný nový stavebný zákon a poriadok v stavebnej činnosti na Slovensku.

Naše stanovisko z poslednej rozpravy na rokovaní zo dňa 16.04.2018 a 16.04.2018 :

Ďakujeme za prípravu a úpravu pôvodného návrhu zákona a v súlade s § 38 odseku 3) kompetenčného zákona č. 575/2001 Z.z. a čl. 7. odseku 3. štatútu ako zástupca stavovskej a profesijnej organizácie sa v rámci voľného času, na vlastné náklady a n dobrovoľne zúčastňujeme týchto jednaní, navrhujeme, prosíme a žiadame, aby sme si vzájomne vážili čas a názory a podnety, ktoré tu prezentujeme, i keď nie všetky musia byť súhlasné s ministerstvom. Súčasne prosíme a žiadame, aby aj pán štátny tajomník pravdivo informoval verejnosť napr. na tlačovej besede o návrhu zákona a neposkytoval nepravdivé údaje v zmysle cit.: „kvalifikovaného odhadu“ číselnej úspory zmenou a skrátením stavebného konania 200 mil. EUR… a že ZMOS obdržal legislatívny zámer, keď žiadny neexistuje…

Ak niekto nevie ako má vyzerať a čo má obsahovať legislatívny zámer, môže sa obrátiť na  JUDr. Štefana Grmana, CSc. tajomníka legislatívnej rady vlády a súčasne gen. riaditeľa sekcie vládnej legislatívy. Tzv. „Zdôvodnenie návrhu zákona o ÚP a Výstavbe“ ktorým mával pán št. tajomník na medializovanej tlačovej besede nie je legislatívny zámer, pretože nespĺňa podmienky legislatívneho zámeru!

Programové vyhlásenie vlády na str. 17 zakladá prioritu vlády Nový stavebný zákon a v bloku zmeny kompetencií v zmysle preneseného výkon štátnej správy vkladá predloženie protikorupčnej doložky pre posudzovanie tvorby zákona.

Názov zákona žiadame zmeniť, pretože to nie je iba hra slovíčok: Zákony sa musia volať „Zákon o urbanizme a územnom plánovaní“ a „Zákon o stavebnom poriadku“. Prípadne jeden zákon Zákon o urbanizme a územnom plánovaní a Zákon o stavebnom poriadku“.

Kompetenčný zákon č. 575/2001 Z.z. v § 8.ods.1) hovorí o stavebnom poriadku a územnom plánovaní a o tvorbe a uskutočňovaní politiky územného rozvoja, teda urbanizme…

Štatút MDV SR v článku 3. úlohy ministerstva: v oblasti územného plánovania a v oblasti stavebného poriadku a nie o nič nehovoriacej Výstavbe!! Nezavádzajme do legislatívy nič nehovoriace slovné neurčitky, bude to mať vážny negatívny dopad na prax.

Veľmi sa propaguje nový trend tvorby a plánovania tzv. Smart city, Smart mestá a pod. Čo sa pod týmito peknými cudzími slovami skrýva ? Nič nové, len Urbanizmus v novom obale, ktorému sa tak každý bráni zakotviť do zákona!

Už písomne sme Vám oznámili, že základom zákona a poriadku v stavebníctve a rozvoja miest je URBANIZMUS! Ak neuzákoníme zásady urbanizmu nemáme základ pre územné plánovanie, stavebný poriadok a rozvoj miest.

Odmietame aby sa stavebné konania zrušili a nahradil sa stavebným stanoviskom vydaným Stavebným komisárom. Je to zbavovanie sa kompetencií štátu a poriadku vo výstavbe v obciach.

Kompetencie v stavebných konaniach sa musia obciam ponechať, je potrebné zvyšovať odbornosť úradníkov a zprehľadniť a zjednodušiť legislatívu pre stavebníctvo.

Nemáte jasno v mnohých definíciách zákona napr. aj v Stavba, Budova a inžinierska stavby, atď.

Definície stavieb a ich druhy musia byť zakotvené v tomto zákone a nie vo vyhláške, v právnom predpise nižšieho stupňa!

Overovanie odbornej spôsobilosti Stavbyvedúci a Stavebný dozor má všetky zákonné a praktické atribúty živnosti a nie autorskej činnosti! Nepleťme si to! Už v liste z 31. januára sme upozornili, že súčasný stav sa stáva už neudržateľný a alarmujúci! V doterajšej slovenskej legislatíve je dlhoročný nesúlad a protichodný stav štyroch zákonov –1.zákona č.50/1976 Zb.v znení…, 2.zákona č.138/1992 Z.z. v znení…, 3.zákona č. 455/1991 Zb. v znení… a 4.zákona č.568/2009 Z.z. v znení (1. Stavený zákon, 2.Zákon o autorizovaných inž. a arch., 3.Živnostenský zákon, 4.Zákon o celoživotnom vzdelávaní ) čo spôsobuje takmer nulovú zodpovednosť a vymožiteľnosť práva pri osobnom zlyhaní. V tejto veci sme už dali podnet na prokuratúru na preskúmanie zákonnosti doposiaľ vydávaných osvedčení.

V § 46a predchádzajúceho návrhu zákona ste uviedli, že certifikovanie zhotoviteľov vyhradených stavieb bude vykonávať Združenie stavebných podnikateľov, v tejto verzii definícia vypadla a ustanovili ste, že certtifikácia bude upravená vyhláškou. Principiálne nesúhlasíme aby sa akýmkoľvek spôsobom vykonávala certifikácia a registrácia zhotoviteľov vyhradených alebo iných stavieb, a už vôbec nie akoukoľvek organizáciou aj s uvedením jej mena do zákona, ktorá nie je založená ako certifikačný úrad, prípadne cerifikačný ústav. Tento krok považujeme za protiústavný, diskriminačný.

Záverom ak by ste nevedeli ako vyhotoviť zákon o urbanizme, tak tu Vám ho v paragrafovom znení ukazujem! Tento zákon a zákon o stavebnom poriadku a urbanizme máme pripravený niekoľko rokov. Môžeme sa o ňom baviť ak bude záujem.

Záverom Vám ďakujem za pozornosť a očakávame predloženie legislatívneho zámeru pre nový stavebný zákon aby sme zbytočne nemrhali časom a peniazmi. Ostatné máte v liste z 31.1.2018 a pošleme ďalšie.

 

Ďakujem za pozornosť.

 

V Nitre 26.5.2018
Ivan Pauer
Prezident SKSR

 

apríl 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Expertízy a posudky porúch

Copyright © 2015. All Rights Reserved Ivan Pauer, Strmá 616/26, 949 01 Nitra, Slovenská republika.