Construction Chamber of the Slovak Republic, Строительнaя палата Словацкой Республики, Chambre de construction de la République Slovaque

Daily Archives: 27. októbra 2018

Naša komora víta iniciatívu a snahu Ministerstva dopravy a výstavby dať Slovenskému stavebníctvu a občanom Slovenska nový stavebný zákon,

avšak veríme, že to nebude ani jedna verzia, ktorú ministerstvo prezentovalo počas rozhovorov od novembra 2017 do augusta 2018.

 

Ministerstvo dňa 25.10.20108 prostredníctvom  pána ministra zverejnilo informáciu, že úspešne dokončuje prípravu „Nového stavebného zákona“, ktorý sa bude skladať z dvoch zákonov. Bude to doterajší „Zákon o územnom plánovaní“ a „Zákon o výstavbe“ namiesto pôvodného názvu Zákona o stavebnom poriadku.

Naša komora má k pripravovaným právnym úpravám viac vážnych a zásadných pripomienok ale spomeniem aspoň tie základné:

1/ Zákon o územnom plánovaní :

Objektívne treba uznať, že tvorcovia časti návrhu stavebnej legislatívy o územnom plánovaní navrhujú určitý zjednodušený spôsob územného konania, ktorý by mal byť v konečnom dôsledku prínosom pre skrátenie tohto procesu. Naša komora toto považuje za prínos, zásadne však trváme na tom, aby základným pilierom plánovania akejkoľvek výstavby bol záväzný urbanistický dokument – generel silou zákona na obdobie najmenej 20-25 rokov. Vzhľadom na zdevastované právne povedomie politikov a už aj občanov, musí to by to byť „Zákon o urbanizme“.  Stavebná komora SR ho má pripravený, ponúkla ho na rokovanie, ale ministerskí úradníci odmietli o tomto návrhu diskutovať.

Zákon o urbanizme určí, stabilizuje a zaviaže vlády, VUC, okresy, mestá a obce dodržiavať národno-štátnu politiku rozvoja Slovenska vo všetkých základných rozvojových otázkach Slovenskej republiky ako štátu. To znamená, že určí dlhodobé rozvojové najmenej 20-25 ročné smerovanie hospodárskej, ekonomickej, priemyselnej, bezpečnostnej, zamestnaneckej, zdravotnej, sociálnej, vzdelanostnej, bytovej, enviromentálnej, poľnohospodárskej  a potravinovej politiky, o ktorej politici desiatky rokov krásne hovoria, ale nič pre to nerobia a neustále hasia problémy tvorením ďalších problémov. Týmto zákonom sa súčasný charakter Slovenska z realitnej kancelárie s najväčším stavebným pozemkom pre priemysel zmení na štát s ucelenou rozvojovou a stabilnou politikou pre Slovákov a všetkých občanov.  Zákon o urbanizme a urbanizmus samotný je základom pre územné plánovanie! Dokonca aj návrh zákona o územnom plánovaní  MDaV sa miestami odvoláva na urbanizmus, ale nechce ho mať taxatívne upravený v legislatíve. Prečo, to nie je ťažké si domyslieť.  Preto aj na tomto mieste pripomíname ministerstvu, že trváme na zákonnej úprave urbanizmu buď ako samostatný Zákon, alebo zlúčený ako Zákon o urbanizme a územnom plánovaní!! Je už po dvanástej hodine začať chrániť poľnohospodársku pôdu, vodné zdroje, lesy, životné prostredie vôbec a dať Slovensku dlhodobú rozvojovú politiku. Potom nemusíme riešiť odchod našich detí za prácou do západných štátov EU a dovoz pracovnej sily z menej vyspelých štátov do zahraničných montovní, skladov a iných prevádzok na Slovensku vďaka chýbajúcej rozvojovej politiky štátu a Slovenského stavebníctva.

2/ Zákon o výstavbe:

Naša komora počas všetkých rozhovorov o zákone v MDaV, jasne a nie raz definovala nesúhlas s navrhovaným paragrafovým znením aj s dôvodením, že nerieši problémy súčasnej praxe a budúcnosti. Autori návrhu však minimálne dbali na naše návrhy, ale aj na návrhy iných účastníkov.  Naša Stavebná komora má okrem iného zásadné výhrady ku kozmetickej zmene názvu zo stavebného poriadku na nič nehovoriaci „Zákon o výstavbe“, a to aj preto, že kompetenčný zákon nepozná pojem „Výstavba“, pozná len stavebný poriadok a štatút Ministerstva dopravy a výstavby pozná tiež len „Zákon o stavebnom poriadku“. Nesúhlasíme tiež s odobratím kompetencií a prenesený výkon štátnej moci zo stavebných úradov na nový neznámy a nezaužívaný inštitút v povoľovacom konaní stavieb tzv. „Stavebný komisár“, ktorý údajne skráti a zjednoduší stavebné konanie… Autori toho návrhu a výmyslu funkcie „stavebného komisára“ zverujú štátnu moc fyzickej osobe, ktorú ani sami autori nevedia presne definovať, či to bude živnostník, štátny zamestnanec, zamestnanec obce, alebo kto!… Vraj sa to vyrieši vyhláškou! Zavedením stavebných komisárov bude podľa názoru expertov našej komory v reálnej praxi  doslova „Európsky experiment“, a pri súčasnom zrušení vydávania stavebných povolení na jednoduché stavby doslova hazardom v stavebnej praxi! Ľahko sa môže stať, že primátori a starostovia obcí nebudú mať tušenie, čo za stavby  to vyrastajú v ich mestách a obciach. Bude tiež veľmi zaujímavé sledovať, ako budú súdy riešiť pochybenia týchto osôb a ako  MDaV SR v zmysle Programového vyhlásenia vlády v Protikorupčnej doložke MDaV SR doloží a zdôvodní prínos komisára v Stavebnom konaní v odstraňovaní korupcie…

Návrh zákona MDaV vôbec nerieši podmienky na zvýšenie kvality projektových, kontrolných  a vykonávacích – aplikačných remeselných odborných prác na stavbách. Nerieši kontrolu projektov, nerieši obsah vyhotovenia projektov pre urbanizmus, nedostatočne rieši obsah pre územné plánovanie a hlavne vôbec nerieši stupne projektov a ich obsah pre výstavbu – uskutočňovanie stavieb. Definovanie zodpovednosti projektanta a jej rozsahu návrh zákona nerieši prakticky vôbec.

Návrh zákona vôbec nerieši jednoznačnú podmienku zhotovovania stavieb priamo na stavbách kvalifikovanými osobami v aplikačných – remeselných činnostiach. Nemôžeme súhlasiť so všeobecnou definíciou „odborne spôsobilé“ osoby!

Návrh zákona vôbec nerieši  zásadnú a principiálnu otázku získavania odbornej spôsobilosti na výkon kontrolnej a riadiacej činnosť nad vykonávaním stavebných prác, nerieši celoživotné vzdelávanie a nerieši priamu osobnú zodpovednosť všetkých osôb v stavebnom a administratívnom procese stavebnej činnosti. Nekonečné odvolávanie sa na Zákon č.138/92 o autorizácii projektantov s použitím pre priame vykonávanie a kontrolu stavebnej činnosti na stavbách je právny, vecný a v skutočnosti protiprávny paškvil, pretože sa jedná o viazanú podnikateľskú činnosť v zmysle zákona č.455/91 Zb. v aktuálne platnom znení v súčinnosti so zákonom č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní. Súdna prax jasne hovorí, že napr. stavebný dozor je prakticky právne nepostihnuteľný! V stavebnej a v súdnej praxi nás život neustále presviedča, že právne postihy chybujúcich zodpovedných osôb v stavebníctve sú prakticky neuskutočniteľné a obeťami so státisícovými až miliónovými škodami bez náhrady sa stávajú investori stavieb.

Návrh zákona tiež jednoznačne nerieši protispoločenské konanie svojvoľnej výstavby nepovolených stavieb, svojvoľných úprav stavieb, spôsob zamedzenia nepovolených stavieb, napriek hrozbám vysokých pokút. V tejto časti je návrh zákona pre verejnosť efektný ale bezzubý! Poukazujeme na skutočnosť, že výstavba nepovolených stavieb je spoločenským problémom a problémom pre štát v rozsahu sotva 1-2 % z problémov celého stavebníctva a spoločenského života občanov…

Za súčasného stavu vymožiteľnosti práva a postupného pretrvávajúceho úpadku odbornosti a morálky v Slovenskom stavebníctve s predpokladaným progresom aj v nasledujúcom období naša komora navrhuje a požaduje, vytvoriť skutočne Nový jednoznačný návrh „Stavebného poriadku, Zákona o urbanizme, Zákona o územnom plánovaní“ s presne definovanými a zrozumiteľnými pojmami, právami, povinnosťami a osobnou zodpovednosťou tak, aby sa v maximálne možnej miere obmedzila možnosť a kreativita „iného právneho názoru“. Zákon musí mať súčasne vlastnosti celospoločenskej objednávky mať vzdelaných stavebných odborníkov, čím vytvorí tlak na prípravu mládeže v strednom a vysokom školstve.

Nesúhlasíme s tým, aby sa tvorcovia a predkladatelia návrhu zákona neustále odvolávali na Európske príklady a vzory zo štátov s často inými tradíciami, zvyklosťami a spôsobmi v stavebnej činnosti po problematických prekladoch dokumentov zo štátov EU do slovenčiny, dúfajúc, že si to nikto neoverí. Tvorcovia tento zákon musia pripraviť pre Slovenské firmy a pre Slovenských občanov so zažitým tradičným systémom a zvyklosťami v stavebnej činnosti na Slovensku.

Záverom konštatujeme, že na základe len týchto niekoľkých uvedených pripomienok naša komora nesúhlasí ani s jedným z predložených návrhov zákonov, vrátane posledného augustového návrhu a neodporúčame ich dopracovanie a schválenie. Opakovane navrhujeme, vyhotoviť veľkú novelu súčasného zákona, vyhotoviť Zákon o urbanizme, alebo novelizovať zákon o územnom plánovaní s doplnením o urbanizmus, prípadne prerokovať návrh zákona o urbanizme, územnom plánovaní a stavebnom poriadku z dielne našej komory. Súbežne by sa vyhotovovali principiálne naozaj nové systémové a jasné zákony  o urbanizme, územnom plánovaní a stavebnom poriadku, prípadne ich súbor ako jeden zákon s tromi časťami.

Súčasný deformovaný legislatívny stav, úpadok profesijnej odbornosti a vymožiteľnosti práva si neodkladne vyžaduje naozaj nový systémový koncepčný legislatívny poriadok aj pre oblasť stavebníctva, ale aj na prípravu mládeže pre stavebnú činnosť v celom spektre stavebníctva. Iná cesta a „slepé držanie“ sa nezrozumiteľného a komplikovaného návrhu zákona MDaV už teraz znamená pre Slovensko nesmierne škody na životnom prostredí, dlhodobom rozvoji hospodárstva štátu a rozvoja Slovenska.    

 

Ivan Pauer

október 2018
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Expertízy a posudky porúch

Copyright © 2015. All Rights Reserved Ivan Pauer, Strmá 616/26, 949 01 Nitra, Slovenská republika.