Construction Chamber of the Slovak Republic, Строительнaя палата Словацкой Республики, Chambre de construction de la République Slovaque

Rozhovor prezidenta SKSR Ivana Pauera s redaktorkou Hospodárskych novín

Dňa 22.11.2018 redaktorka Hospodárskych novín pani Púpavová položila Ivanovi Pauerovi niekoľko otázok ohľadom problémovej stavebnej pamiatky, mostu SNP v Bratislave, an ktorom sa zistilo niekoľko závažných porúch. Pre nedostatok priestoru pre celý rozhovor v HN Vám poskytujeme kompletné znenie otázok a odpovedí.

 

Dobrý deň pán Pauer,

chcela by som sa opýtať na stav Mostu SNP. Aký je váš názor na to, že sa objavili celé skorodované časti?

Na každom moste a stavebnej konštrukcii sa po čase – rokoch intenzívneho používania objavia väčšie, či menšie poruchy, v tomto prípade skorodované časti. Preto sa pri tomto zistení objavuje niekoľko otázok Prvou otázkou je, ako a v akých intervaloch sa vykonávali priebežné a podrobné technické obhliadky mostu a na akej odbornej úrovni. Druhá otázka je s akým výsledkom sa tieto kontroly vykonali a ako výsledky vyhodnotil a naložil s nimi správca a vlastník mostu. Treťou zásadnou otázkou je, ako často a v akom rozsahu sa zistené poškodenia stavebnej konštrukcie opravovali. Štvrtou otázkou je či a ako boli udržiavané a vymieňané súčasti mosta ktoré je nutné pravidelne meniť, napr. ložiská, sedlá a pod. Ďalšou otázkou je, ako boli prideľované peniaze na údržbu a opravy mostu, atď.

Stáva sa to často pri takýchto významných mostoch?

Intenzita objavovania porúch na mostoch a stavebných konštrukcií je závislá na intenzite dopravy, zaťažovania a preťažovania konštrukcie ale hlavne pravidelnej bežnej odbornej prevádzkovej údržby a včasného odstraňovania závažnejších porúch konštrukcií. Som presvedčený, že čím častejšie sa budú odstraňovať malé poruchy konštrukcií, tým menej často sa budú objavovať veľké poruchy, alebo havárie. Samozrejme za predpokladu, že sa budú vykonávať odborné technické obhliadky a poruchy sa budú odborne odstraňovať, čo je najefektívnejšie pre zamestnanosť a úsporu peňazí za veľké, rozsiahle nárazové opravy ako bude asi aj táto.

Je podľa vás štandardný postup, že nechali doslovne diery v moste a ľudia ho ďalej používajú?

Rozhodne toto štandardný postup nie je, ale ukazuje sa, že začína byť v posledných rokoch stále častejší. Zodpovední pracovníci na vysokých postoch sa neustále chvália, ako sa Slovenskej ekonomike darí, peňazí je dosť, počúvame, že aj na údržbu aspoň, kde tu, ale prečo sa takýmto problémom nepredchádza už nevysvetľuje nikto. Neustále hasíme problémy tvorením ešte väčších problémov, v tomto prípade je to ďalší most… Nešetríme náhodou peniaze tam, kde nemáme, alebo je tu problém s plánovaním a prerozdeľovaním peňazí z rozpočtu.

Kedy most spĺňa podmienky, aby sa z bezpečnostných dôvodov uzavrel?

Most splní podmienku na uzatvorenie vtedy, keď budú jeho kľúčové konštrukcie tak narušené, že budú ohrozovať samotný most a verejnosť pohybujúcu sa po moste a v jeho okolí. Toto však musia posúdiť stavební špecialisti pre konštrukcie mostov a statiku. 

Existuje podľa vás riziko, že v prípade ďalšieho ignorovania by mohol dopadnúť ako v Janove?

Takéto riziko sa nedá vylúčiť ak sa budeme k verejným stavebným konštrukciám chovať tak, ako sa posledných 25 rokov ku nim chováme, a to nie len ku tomuto mostu! Toto by si mali uvedomiť všetci zodpovední pracovníci a politici! Nedá sa donekonečna len brať, používať verejné stavby bez pravidelnej kontroly, údržby, bežných opráv a generálnych opráv. Všimnime si, že za posledných možno 10 rokov nám narastá množstvo problémov takmer v každom rezorte. V stavebníctve to vnímame veľmi citlivo, pretože sa jedná o bezpečnosť nás všetkých a nejde len o naše zdravie, ale každý zodpovedný sa tvári, že ide len o maličkosti. Som zvedavý, kedy bude ďalšia fatálna nehoda nejakej stavby, aby sa k stavebníctvu zodpovední štátni úradníci a politici prestali správať ako predajni s rožkami a k tvorbe zisku za ich predaj, asi nejde o problém, ktorý sa ich a verejnosti netýka . Viac ako dve desiatky rokov na Slovensku chýba systém a poriadok v stavebníctve, ktorého dôsledky teraz máme v problémových mostoch, tam v železniciach, inde v chátrajúcich budovách v štátnom vlastníctve. Je hodinu po dvanástej aby sme zachraňovali čo sa dá, bude to však stále drahšie ak sa zodpovední nezobudia, Ivan Pauer 22.11.2018

 

Ďakujem za odpovede. Veľmi si vážim, že ste si našli čas.

Niektoré detaily z láuky:

 

 

 

 

 

Zdroj foto: www.bratislava.dnes24.sk

Autor:

Ivan Pauer

Kalendár udalostí
marec 2019
Po Ut St Št Pi So Ne
« feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Archív

Copyright © 2015. All Rights Reserved Ivan Pauer, Strmá 616/26, 949 01 Nitra, Slovenská republika.