Daily Archives: 24. septembra 2015
Zdravý rozum, legislatíva pre Slovenské stavebníctvo a stavebné úrady dostali šancu.
Využijeme a spravíme nepolitický a neobchodný stavebný zákon ?
Stavebná komora Slovenskej republiky SKSR víta stiahnutie návrhu stavebného zákona z parlamentu. Pán minister dal takto legislatíve pre stavebníctvo šancu na reparát a priestor na vytvorenie naozaj NOVÉHO STAVEBNÉHO ZÁKONA. Nech už boli dôvody na stiahnutie akékoľvek, ukončil trápenie s rekonštrukciou a oživením pôvodného návrhu zákona z roku 2006 z čias vlády Mikuláša Dzurindu z ktorého obdobou sa dodnes trápi aj Česká republika. Zákon bol veľmi ťažko čitateľný, nezrozumiteľný a vôbec nie koncepčný. Návrh nevychádzal zo Slovenských, Európskych, ani svetových tradícií administrovania, pripravovania a uskutočňovania stavieb, aj keď sa jeho obhajcovia snažili verejnosť presvedčiť, že tomu tak je.
Predložený zákon vytváral vo svete a v praxi neexistujúce vzťahy a funkcie ako napr.územný plánovač, stavebný dozorca, technický dozorca, zrušil pojem “Stavebný poriadok” a nahradil ho za nič nehovoriaci terminus technikus “Výstavba”, a pod.
Návrh taktiež nevyžadoval prvostupňové riadenie stavebných prác riadiacou funkciou Majster stavebnej výroby, ktorá je aj v menej vyspelom svete základom priameho každodenného riadenia. Funkcia Stavbyvedúci je až druhostupňovým článkom riadenia a vnútornej kontroly stavebnej činnosti, čo na Slovensku okrem zahraničných firiem nikto zodpovedný za legislatívu a odbornosť nechce pochopiť, alebo sa mu jednoducho nechce meniť pokrivený zákon č.138/1992 Zb.o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch (projektantoch) a zákon č. 455/1991 Zb.o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona nemal vyhranený systém činnosti stavebného dozoru a stavbyvedúceho, nehovoriac o tom, že do značnej miery bol mimo realitu stavebnej praxe.
Tvorcovia absolútne obišli potrebu vykonávania manuálnych aplikačných prác kvalifikovanými remeselníkmi t.j. murármi, tesármi, klampiarmi a pod. čo má u nás viac ako 23 rokov negatívny dopad na potrebu výchovy remeselníkov, ktorí nám dnes akútne chýbajú. Uvedomme si konečne, že keď nie je jasná zákonná požiadavka na kvalifikovanosť vykonávania celého spektra stavebných činností, nie je v takom prípade ani spoločenská požiadavka na ich prípravu a využitie. Nečudujme sa potom, že stavebníci, štátni úradníci a zahraniční investori vyplakávajú, že nám chýbajú odborníci pomaly už na všetko !
Stiahnutý návrh zákona tiež obchádzal potrebu vydávania osvedčení odbornej spôsobilosti pre kvalifikáciu Majster stavebnej výroby, Stavbyvedúci a Stavebný dozor podľa §7, §7a odst.č.1; č.2. a § 22, odst.1 písm.c) a e) zákona Slovenskej národnej rady č. 455/1991 Zb.o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov v znení zákona Slovenskej národnej rady č.568/2009 o celoživotnom vzdelávaní v znení neskorších predpisov. Návrh zákona udržiaval provizórny stav vydávania týchto osvedčení doplnených do § 1. odst.(1) písm. d) a v § 31. Odst. (2) písm. j), zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch (projektantoch) v znení neskorších predpisov. Živnostenské kvalifikácie Stavbyvedúci a Stavebný dozor boli pri paušálnej zmene všetkých zákonov v roku 1992 dodatočne vložené do tohto zákona ad hoc pred schvaľovaním v parlamente ČSFR pretože ich v tom čase nebolo kam zaradiť… Na konečnú úpravu činnosti, prípravy a osvedčovania týchto kvalifikácií sa zabudlo a odvtedy živnostenskú kvalifikáciu Stavbyvedúci a Stavebný dozor osvedčuje nevzdelávajúca stavovská organizácia projektantov, ktorá nemá prakticky a metodicky nič spoločné s výrobnou sférou stavebníctva. Stavbyvedúci a Stavebný dozor je taká istá živnosť ako murár, maliar, klampiar, tesár a pod., preto patria pod jurisdikciu zákona č. 455/1991 Zb.o živnostenskom podnikaní vo väzbe na zákon č.568/2009 o celoživotnom vzdelávaní. Na tieto a na mnohé ďalšie, ešte väčšie problémy návrhu stiahnutého zákona poukazujú aj iné organizácie. Ostatne vyše 3000 pripomienok hovorí samo za seba…
Vyzývame Vládu Slovenskej republiky aby zásadne prehodnotila doterajší spôsob tvorby tohto mimoriadne dôležitého zákona a aby pri tvorbe skutočne nového zákona dala prednosť pragmatizmu, systému, tradičným nepolitickým a nekomerčným, vo svete stovky rokov zabehnutým vzťahom, pri príprave a uskutočňovaní stavieb. Je potrebné konečne venovať pozornosť odbornosti, kvalifikovanosti a zodpovednosti aj jednotlivcov. Zoberme si príklad z pôvodného zákona č.50 Zb. z roku 1976, ktorý bol pre svoju logiku, systém a konštrukciu vzorom aj pre západoeurópske krajiny. Tvorbu nového zákona treba zveriť hlavne stavebným praktikom a nie teoretikom, obchodníkom a rôznym lobistom, ktorí výstavbu nikdy nepripravovali a neriadili.
Autor: Ivan Pauer